http://sibesalamat.ParsiBlog.com | ||
سلام گاهی اوقات ابیاتی را بصورت دل نوشته بر کاغذ می آورم و می دانم که اشکالات ادبی زیادی دارد. اما دوست دارم که دیگران بشنوند و نظر داده و اصلاح کنند.از این به بعد گاهی اوقات این شعرها را خدمت دوستان عرضه میکنم و منتظر نظر شما هستم . اولین شعر را امروز که جمعه هم هست تقدیم به امام عصر(عج) میکنم.
<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4;} @font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal { mso-style-parent:""; margin-top:0in; margin-right:0in; margin-bottom:10.0pt; margin-left:0in; line-height:115%; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif";} .MsoChpDefault {} .MsoPapDefault { margin-bottom:10.0pt; line-height:115%;} @page Section1 {size:8.5in 11.0in; margin:1.0in 1.0in 1.0in 1.0in;} div.Section1 {page:Section1;} --> جمعه ها منتظرم قامت زیبای تو را گوییا می شنوم صوت قدمهای تورا جمعه ها می شنوم زمزمه یا مهدی صوت محزون و پرازغصه زهرای تورا جمعه ها می نگرم بر درو دیوارو درخت جملگی ندبه کنان قامت رعنای تورا جمعه ها اشک فشان دیده به ره می نگرم نکند باز نبینم رخ زیبای تورا والسلام [ جمعه 90/7/15 ] [ 9:38 صبح ] [ محمد اعظمی ]
[ نظرات () ]
الف) مسئله چاقی کودکان و نوجوانان چاقی کودکان و نوجوانان در حال حاضریک مشکل تغذیه ای رو به افزایش در کشورهای توسعه یافته و بسیاری از کشورهای در حال توسعه به شمار می رود. بر اساس برخی اطلاعات حداقل 27% کودکان و 21% نوجوانان در آمریکا چاق هستند.محققین تخمین می زنند که 70% نوجوانان چاق بزرگسالان چاق خواهند بود. و حتی این خطر وجود دارد که این افراد در دوران بزرگسالی دچار چاقی مفرط شوند. براساس تحقیقات انجام شده در سطح کشور طی سالهای 80 تا 86 به طور میانگین 4/13 از کودکان شش تا هجده سال دارای اضافه وزن و چاقی هستند. ب) چاقی نوعی سوء تغذیه سوء تغذیه چنین تعریف شده است : « حالت بیماری شناختی ناشی از کمبود نسبی یا مطلق ویا افزایش یک یا چند ماده غذایی ضروری »این تعریف چهار حالت را شامل می شود: 1- کمی تغذیه 2- پر خوری 3- عدم توازن 4- کمبودهای ویژه پر خوری یا تغذیه ی اضافی حالت بیماری است که به علت مصرف مقادیر زیاد مواد غذایی واضافی در یک دوره ی طولانی پیش می آید.
ج) عوارض چاقی برخی عوارض چاقی عبارتند از:
- افزایش خطر ابتلا به دیابت - افزایش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی. - افزایش فشار خون - کاهش توانمندی جسمی (به علت مشکلات ارتوپدی وریوی،مقاومت به انسولین و افزایش فشار خون) - علاوه بر این در کودکان چاق بلوغ زودرس وجود دارد و به همین علت دوران رشد استخوانهای طولی در آنها کوتاهتر است که منجر به کوتاهی قد خواهد شد.
عوامل خطر ساز برای بیماریهای قلبی مثل کلسترول بالا و فشارخون بالا، در کودکان یا نوجوانان چاق بیشتر دیده می شود. د)راههای مقابله با چاقی والدین می توانند: - برنامه ی غذایی خود را طوری تنظیم نمایند که کالری حاصل از چربیها بیش از 30% نباشد (کاهش مصرف غذاهای سرخ کرده وغذاهای آماده وجداکردن چربیهای واضح گوشت قبل از پخت) - برنامه ی غذایی خود را تعدیل نمایند اما مصرف چربی راچون در دوران رشد هستند نباید کاملاُ حذف نمایند. - بجای تنقلات پرچربی از میان وعده های سالم مثل میوه ها وسبزیها استفاده نمایند. - داشتن صبحانه کافی و سالم به داشتن یک وزن متعادل و مناسب کمک می کند - غذاها نباید به عنوان پاداش و جایزه به کودکان داده شود. - فعالیت بدنی خود را با ورزشهایی مثل پیاده روی و دوچرخه سواری افزایش دهند
ه) غذاهای آماده متاسفانه امروزه استفاده از غذاهای آماده (مانند انواع ساندویچ، سمبوسه، فلافل پیراشکی و...) خصوصاَ درمیان نوجوانان معمول شده است. غذاهای آماده که درفروشگاهها واغذیه فروشیها در دسترس هستند از نظر موادی چون آهن،کلسیم و ویتامینهای A,C,B واسید فولیک فقیرند.تقریباُدر تمام غذاهای آماده میزان چربی، کلسترول وسدیم بالاست ودربیشترآنها 50%کالری ازچربی تامین میشود. منابع : 1- آموزش بهداشت درمدارس راهنمایی – الهه جهاندیده والهام فتاحی 2- درسنامه پزشکی پیشگیری جلد3 ترجمه: دکتر حسین شجایی تهرانی [ پنج شنبه 90/7/7 ] [ 1:13 عصر ] [ محمد اعظمی ]
[ نظرات () ]
الف) مقدمه: سالهاست استکبار به ایجاد اختلاف میان جوامع اسلامی پرداخته است و امروزه وهابیت یکی از مهمترین عوامل ایجادت تفرقه در جهان اسلام را مورد حمایت قرار می دهد. وهابیون با ایجاد شبهه ودادن نسبت های دروغ و ناروا به سایر مسلمانان خود را مسلمان دانسته و سایر مسلمانان را خارج از دین و مشرک می دانند. یکی از موارد اختلاف میان وهابیان و سایر مسلمانان مبحث توسل به انبیا و اولیای الهی است که وهابیها آنرا جایز ندانسته و مایه شرک میخوانند اما عموم مسلمین نه تنها آن را جایز می دانند ، بلکه در طول تاریخ به آن عمل کرده اند. ب) تعریف توسل: معنای لغوی توسل: خلیل بن احمد می گوید((توسل از وسلت الی ربی وسیله است ،یعنی انمجام دادم عملی را تا به سبب آن به سوی خدا نزدیک شوم....)) ابن منظور افریقی می نویسد ) (وسیله چیزی است که انسان به سبب آن به مقصود خود رهنمون می شود)). توسل در اصطلاح: مقصود از توسل آنست که بنده چیزی یا شخصی را نزد خداوند واسطه قرار دهد تا او وسیله قربش به خدا گردد . ج) فلسفه توسل: توسل ، وسیله و واسطه قرار دادن چیزی بین خود و مطلوب است . وسیله بر دو قسم است : گاهی از امور مادی است ، مثل آب و غذا که وسیله رفع تشنگی وگرسنگی است . و زمانی نیز از امور معنوی است ، مثل گناه کاری که خدا را به مقام و جاه یا خقیقت پیامبر (ص) قسم می دهد تا از گناهش بگذرد . در هر دو صورت وسیله لازم است، زیرا خداوند متعال جهان آفرینش را به بهترین صورت آفریده است ودر قرآن می فرمایید ((الذی احسن کل شئ خلقه)) یعنی آن خدایی که همه چیز را به بهترین صورت آفریده .(سجده 7) آری جهان بر اساس نظام علت و معلولی و اسباب و مسببات، برای هدایت و رشد و تکامل انسانها آفریده شده است . اراده حکیمانه خداوند براین تعلق گرفته که امور از طریق اسباب خاص و علل معین به انسانها برسد . بنابر این همکانگونه که در عالم ماده نمی توان پرسید: چرا خداوند متعال زمین رابا خورشید نورانی کرده و خود بی واسطه به چنین کاری دست نزده است ؟ در عالم معنا نیز نمی توان گفت چرا خداوند مغفرت خویش را به واسطه اولیای الهی ، شامل حال بندگان می کند . د) توسل از دیدگاه قرآن: یکی از بابهای عبادت خداوند متعال ، در کنار نماز و روزه و دعا وذکر و.. توسل به سوی او با وسیله قرار دادن اولیا و مقربین است.دراین قسمت به ذکرنمونه هایی از دستورات قرآن کریم می پردازیم . * خداوند سبحان در قرآن کریم در آیه تغییر قبله (سوره بقره آیه 144) دستور داده تا همه نماز گزاران هنگام نماز رو به قبله گیرند . در نتیجه خداوند قبله را وسیله ای برای توجه به خودش قرار داده است . آری قبله خود معبود انسان نیست بلکه چیزی است که انسان به واسطه توجه به آن در حقیقت به خدا توجه پیدا می کند. * خداوند سبحان آدم را قبله ملائکه قرار داده و دستور داد تا بر او سجده کنند ، ولی این سجده در حقیقت سجده برای خداست . و لذا فرمود ) (یاد کن هنگامی که به فرشتگان گفتیم : برای آدم سجده و خضوع کنید )) (بقره 34). * آیات دیگری از قرآن به نقل مواردی چون قبله قرار گرفتن بیوت موسی کلیم الله برای بنی اسرائیل و خواب حضرت یوسف در سجده یازده ستاره و ماه و خورشید برای یوسف و بالاخره سجده برادران یوسف در مصر در مقابل یوسف همگی بر این مطلب دلالت دارند که این نوع سجده ، سجده بر خالق یکتاست . * در قرآن می خوانیم ((یا ایها الذین آمنو وابتغوا الیه الوسیله و ........))،(ای کسانیکه ایمان آورده اید از( مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید و وسیله ای برای تقرب به او بجوئید و در راه او جهاد کنید ،باشد که رستگار شوید).(یوسف 111). در این آیه خداوند دستور به یافتن وسیله ای برای تقرب به خداوند می دهد. * در آیه دیگری می فرماید : ((واگر این مخالفان، هنگامی که به خود ستم کردند (وفرمانهای خدا را زیر پا گذاشتند) به نزد تو می آمدند، و از خدا طلب آمرزش می کردند ، وپیامبر برای آنها استغفار می کرد ، خدا را توبه پذیر مهربان می یافتند )). خداوند در این آیه وسیله را معین کرده که همانا استغفار و توبه و بازگشت به پیامبر(ص) واستغفار آن حضرت وشفیع قرارگرفتن او بین گنهکار و خدا است. * همچنین در آیات 45 سوره آل عمران و آیه 69 سوره احزاب خداوند حضرت عیسی و حضرت موسی (ع) را (وجیه) و دارای آبرو و قرب نزد خداوند می خواند. و) سابقه توسل به نبی مکرم اسلام(ص) و صالحان بعد از بعثت رسول اکرم (ص): 1- توسل نابینا به پیامبر گرامی (ص) به دستور آن حضرت: ترمذی از عثمان بن حنیف نقل می کند: مردی نابینا محضر پیامبر (ص) آمد و عرض کرد : از خداوند بخواه که سلامتی و بینایی را به من باز گرداند.حضرت فرمودند اگر بخواهی دعا می کنم و اگر صبر کنی برای تو بهتر است . عرض کرد برایم دعا کن . حضرت فرمود وضویی نیکو بگیرواین دعا را بخوان . ((اللهم انی اسالک و اتوجه الیک بنبیک محمد نبی الرحمه ، یا محمد ! انی توجهت بک الی ربی فی حاجتی هذه لتقضی لی ، الهم فشفعه فی..)) 2- توسل مردم مدینه به پیامبر گرامی (ص) در زمان حیات آن حضرت برای برطرف شدن قحطی و خشکسالی . 3- توسل ابوبکر به پیامبر (ص): پس از انتشار خبرفوت پیامبر اکرم (ص) ابوبکر کنار بدن رسول خدا(ص) آمد و نشست ، پارچه را از صورت پیامبر کنار زد و خودش را روی بدن انداخت و بوسید و گریه کرد و خطاب به آن حضرت گفت ((......اذکرنا یا محمد! عند ربک، و لنکن علی بالک))(....ای پیامبر خدا (ص) در پیشگاه پروردگارت ما را یاد کن و فراموش نفرما). 4- توسل عمربن خطاب به پیامبر اکرم(ص) :بخاری در صحیح خود از انس نقل می کند : هرگاه قحطی می آمد ،عمربن خطاب می گفت خدایا ، ما درزمان پیامبر، به او متوسل می شدیم و باران رحمتت را بر ما نازل می کردی و اینک به عموی پیامبر (ص) متوسل می شویم ، بارانت را بر ما نازل فرما . 5- توسل امیرالمومنین (ع) به پیامبر(ص). حضرت علی (ع) هنگامی که بدن مطهر رسول خدا(ص) را غسل می داد ، آن حضرت را مخاطب قرار داده و عرض کرد: ((ای رسول خدا، پدر و مادرم به فدایت باد ! با مرگ تو وحی الهی و پیامهای آسمانی قطع شد....یادآور ما نزد پروردگارت باش و ما را از یاد مبر)). 6- توسل بلال بن حارث از اصحاب رسول اکرم(ص) به قبر پیامبر(ص). 7- توسل عرب بادیه نشین به قبر رسول الله (ص). 8- توسل مرد گرفتار به پیامبر(ص) با رهنمود عثمان بن حنیف از اصحاب پیامبر(ص). 9- توسل امام شافعی رئیس مذهب شافعی به اهل بیت پیامبر(ص). ابن حجر مکی از اشعار شافعی این دو بیت را که بر توسل شافعی به اهل بیت پیامبر (ص) دلالت دارد ، نقل می کند : آل نبی ذریعتی و هم الیه وسیلتی ارجو بهم اعطوا غدا بیدی الیمین صحیفتی 10- توسل بزرگان حنابله به قبرامام موسی کاظم (ع) .خطیب بغدادی ازعلمای بزرگ اهل سنت می گوید: هرگاه مشکلی برایم پیش می آمد ، کنار قبر حضرت موسی بن جعفر می رفتم وبه او متوسل می شدم ، مشکلاتم برطرف می شد.
منابع: 1 - سیدمحمد حسینی قزوینی – وهابیت از منظر عقل وشرع - 1387 2 - علی اصغر رضوانی – توسل – 1386 -انتشارات مسجد مقدس جمکران [ دوشنبه 90/7/4 ] [ 8:55 صبح ] [ محمد اعظمی ]
[ نظرات () ]
به مناسبت سالروز شهادت امام صادق(ع) تصمصم گرفتم مطالبی از زبان علمای اهل سنت یبان کنم شاید نشانه ای کوچک از دریای بیکران علم و و ایمان و عمل برای افراد ناآگاه و بی خبر باشد . 1- ابوحنیفه،نعمان بن ثابت(ت:150ه.ق) می گفت:«جعفر بن محمد فقیه ترین کسی است که من دیده ام».و میگفت« اگر آن دو سالی که از چشمه گوارای امام صادق(ع) بهره برده ام نبود، هلاک شده بودم. 2- مالک بن انس(ت:179ه.ق) می گوید: «هرگز چشمی ندیده و گوشی نشنیده و افضل از جعفربن محمد صادق در علم و عبادت و ورع ،به قلب بشری خطور نکرده است» و نیز گفته است:«من خدمت جعفربن محمد میرسیدم ،در حالی که او زیاد تبسم می نمود. و هرگاه که نام پیامبر (ص) نزد او برده می شد رنگش سبز و زرد می شد. و هرگز او را ندیدم که بدون وضو از رسول خدا (ص) حدیث نقل کند. 3-احمدبن حنبل (ت:241ه.ق) در تعلیقه خود بر سندی که در آن امام صادق(ع) وجود دارد،می گوید: «اگر این سند بر مجنونی قرائت شود از جنونش بهبودی می یابد». 4-محمدبن ادریس،ابوحاتم رازی(ت:277ه.ق) درباره امام صادق(ع) می گوید:«جعفر بن محمد ثقه است و او بی نیاز از تحقیق است». 5- ابن ابی الحدید معتزلی(ت:655ه.ق) در باره امام باقر(ع) و فرزندش امام صادق می گوید:« او-امام باقر(ع)- سید فقهای اهل حجاز بود. و مردم فقه را از او و فرزندش جعفر فرا گرفتند.» 6- محمد بن طلحه شافعی (ت:652ه.ق) می گوید:«او_جعفربن محمد- از بزرگان اهل بیت و سادات آنان(علیهما السلام) است. دارای علوم فراوان و عبادات وافر و وردهای پیاپی، و زهد روشن، و تلاوت بسیار بود. او معانی قرآن را دنبال کرده و از دریای آن جواهرانشرا استخراج نموده و عجائبش را استنتاج می نمود...» آری این است امام ششم شیعیان که همگان اععم از شیعه و سنی و حتی غیر مسلمانان از دریای علم بی کرانش بهره های فراوان برده اند. در این مختصر مجال بیشتر نیست و توجه علاقمندان به مطالعه بیشتر را به منبع این مطالب (کتاب اهل بیت از دیدگاه اهل سنت نوشته علی اصغر رضوانی از انتشارات مسجد مقدس جمکران جلب می نمایم.
[ شنبه 90/7/2 ] [ 2:0 عصر ] [ محمد اعظمی ]
[ نظرات () ]
ضمن عرض تبریک به مناسبت بازگشایی مدارس به تمام دانش آموزان و فرهنگیان گرامی توجه دوستان را به این مجموعه جلب میکنم. الف) اهمیت میان وعده دانش آموزان علاوه بر سه وعده غذای اصلی به میان وعده نیاز دارند. آنها باید برای نگه داشتن غلظت قند خون در حد طبیعی از خوراکیهای میان وعده استفاده کنند تا سیستم عصبی و عملکرد مغز در حد مطلوب باقی بماند. به عبارت دیگر دانش آموزان در این سنین به خوردن غذا در وعده های بیشتر نیاز دارند و باید مابین صبحانه وناهار و مابین ناهار تا شام خوراکی میان وعده مصرف کنند. یک نکته مهم این است که ارزش غذای میان وعده باید بگونه ای در نظر گرفته شود که نیازهای غذایی دانش آموزان را برطرف کند. ب) میان وعده های مضر دانش آموزان باید بدانند آنچه که میتواند نیازهای آنها را به مواد مغذی تأمین سازد، موادی مانند چیپس، پفک، و سایر تنقلات کم ارزش غذایی نیست. مصرف بعضی از تنقلات که دارای مواد معطر، رنگهای مصنوعی ،افزودنیها ، نگهدارنده ها و قندوشکر زیادی هستند ، در بروز فعالیت بیش از حد، شلوغی بچه ها و اختلالات رفتاری آنها نقش دارد. این تنــقلات معمــولاً از نظر ویتامین A ،کلسیم و آهن - که برای رشد ضروری هستند فقیرند.همچنین مصرف زیاد شکلات و آب نباتهایی که به دندان می چسبند نیز سلامت دندانها را به خطر می اندازد. ج) میان وعده های توصیه شده میان وعده ها باید از یک یا چند گروه اصلی غذایی تهیه شده باشند. استفاده از انجیر خشک ، توت خشک، پسته، مغزبادام، گردو، برگه زردآلو، و استفاده از انواع میوه ها نظیر سیب، پرتقال، نارنگی، هلو، زردآلو، انگور، لیمو شیرین و.... و همچنین استفاده از سبزیجاتی مانند هویج، کاهو و خیار بسیار مفید است. همچنین ساندویچ هایی مانند: نان و پنیروسبزی، نان و پنیر وخرما، نان وپنیروگردو، انواع کوکو وکتلت، نان و تخممرغ آب پز و گوجه فرنگی و... میتواند به عنوان میان وعده در برنامه غذایی دانش آموزان قرار گیرد.این مواد علاوه بر ارزش غذایی بالا کم هزینه بوده و به راحتی در دسترس اکثریت خانواده ها قرار می گیرد. د) بوفه مدرسه خوشبختانه بیشتر خوراکیهایی که در فروشگاههای مدارس عرضه می شود، با توجه به بخشنامه های وزارتی مورد قبول کارشناسان تغذیه و بهداشت میباشد. انواع کیک و بیسکویت (بدون کرم وترجیحاً بدون کاکائو)، نان شیرمال خوب با بسته بندی بهداشتی ، نان و تخممرغ آب پز،انواع آش، انواع مغزهای بسته بندی شده بهداشتی (مانند : آجیل سویا، نخودچی وکشمش، مغز گردو وکشمش، مغز بادام، پسته و... ) ازجمله خوراکیهایی است که عرضه آنها درفروشگاههای مدارس توصیه می شود.همچنین از میان نوشیدنیها انواع آبمیوه طبیعی (بدون اسانس) ، شیر، دوغ و آب معدنی بسیار مفید است. نکات : 1) با وجود آنکه خوراکیهای بهداشتی و سالم درفروشگاه های بسیاری از مدارس موجود است اما لقمه های غذایی تهیه شده درمنزل توسط والدین – خصوصاّبرای دانش آموزان ابتدایی- از اهمیت و ارزش ویژه ای برخوردار است. 2) مشارکت والدین و انجمن اولیاء و مربیان در نظارت بر بوفة مدارس ضروری است. 3) دانش آموزان باید یاد بگیرند که خرید هرگونه ماده غذایی از دستفروشان سلامت آنهارا به مخاطره می اندازد. منابع :
[ پنج شنبه 90/6/31 ] [ 10:24 صبح ] [ محمد اعظمی ]
[ نظرات () ]
|
||
[ قالب وبلاگ : ایران اسکین ] [ Weblog Themes By : iran skin] |