سفارش تبلیغ
صبا ویژن

http://sibesalamat.ParsiBlog.com
 

ضمن عرض تبریک به مناسبت بازگشایی مدارس به تمام دانش آموزان و فرهنگیان گرامی توجه دوستان را به این مجموعه جلب میکنم. 

الف) اهمیت میان وعده    

 دانش آموزان علاوه بر سه وعده غذای اصلی به میان وعده نیاز دارند. آنها باید برای نگه داشتن غلظت قند خون در حد طبیعی از خوراکیهای میان وعده استفاده کنند تا سیستم عصبی و عملکرد مغز در حد مطلوب باقی بماند. به عبارت دیگر دانش آموزان در این سنین به خوردن غذا در وعده های بیشتر نیاز دارند و باید مابین صبحانه وناهار و مابین ناهار تا شام خوراکی میان وعده مصرف کنند.

 یک نکته مهم این است که ارزش غذای میان وعده باید بگونه ای در نظر گرفته شود که نیازهای غذایی دانش آموزان را برطرف کند.        

 ب) میان وعده های مضر  

 دانش آموزان باید بدانند آنچه که می‏تواند نیازهای آنها را به مواد مغذی تأمین سازد، موادی مانند چیپس، پفک، و سایر تنقلات کم ارزش غذایی نیست. مصرف بعضی از تنقلات که دارای مواد معطر، رنگهای مصنوعی ،افزودنیها ، نگهدارنده ها و قندوشکر زیادی هستند ، در بروز فعالیت بیش از حد، شلوغی بچه ها و اختلالات رفتاری آنها نقش دارد. این تنــقلات معمــولاً از نظر ویتامین A   ،کلسیم و آهن - که برای رشد ضروری هستند فقیرند.همچنین مصرف زیاد شکلات و آب نباتهایی که به دندان می چسبند نیز سلامت دندانها را به خطر می اندازد.     

   ج) میان وعده های توصیه شده 

 میان وعده ها باید از یک یا چند گروه اصلی غذایی تهیه شده باشند.

 استفاده از انجیر خشک ، توت خشک، پسته، مغزبادام، گردو، برگه زردآلو، و استفاده از انواع میوه ها نظیر سیب، پرتقال، نارنگی، هلو، زردآلو، انگور، لیمو شیرین و.... و همچنین استفاده از سبزیجاتی مانند هویج، کاهو و خیار بسیار مفید است.

همچنین ساندویچ هایی مانند: نان و پنیروسبزی، نان و پنیر وخرما، نان وپنیروگردو، انواع کوکو وکتلت، نان و تخم‏مرغ آب پز و گوجه فرنگی و... می‏تواند به عنوان       میان وعده در برنامه غذایی دانش آموزان قرار گیرد.این مواد علاوه بر ارزش غذایی بالا کم هزینه بوده و به راحتی در دسترس اکثریت خانواده ها قرار می گیرد.

  د) بوفه مدرسه

  خوشبختانه بیشتر خوراکیهایی که در فروشگاههای مدارس عرضه می شود، با توجه به بخشنامه های وزارتی مورد قبول کارشناسان تغذیه و بهداشت می‏باشد. انواع کیک و بیسکویت (بدون کرم وترجیحاً بدون کاکائو)، نان شیرمال خوب با بسته بندی بهداشتی ، نان و تخم‏مرغ آب پز،انواع آش، انواع مغزهای بسته بندی شده بهداشتی (مانند : آجیل سویا، نخودچی وکشمش، مغز گردو وکشمش، مغز بادام، پسته و... ) ازجمله خوراکیهایی است که عرضه آنها درفروشگاههای مدارس توصیه می شود.همچنین از میان نوشیدنیها انواع آبمیوه طبیعی (بدون اسانس) ، شیر، دوغ و آب معدنی بسیار مفید است.

    نکات :

 1) با وجود آنکه خوراکیهای بهداشتی و سالم درفروشگاه های بسیاری از مدارس موجود است اما لقمه های غذایی تهیه شده درمنزل توسط والدین  – خصوصاّبرای دانش آموزان ابتدایی- از اهمیت و ارزش ویژه ای برخوردار است.  

2) مشارکت والدین و انجمن اولیاء و مربیان در نظارت بر بوفة مدارس ضروری است. 

3) دانش آموزان باید یاد بگیرند که خرید هرگونه ماده غذایی از دستفروشان سلامت آنهارا به مخاطره می اندازد.  

منابع :

  •  مجموعه مقالات علمی – وزارت آموزش و پرورش1376- مقاله تغذیه و بهداشت مواد غذایی (محمد مهدی اصفهانی)
  • مجموعه مقالات علمی – وزارت آموزش و پرورش1379- مقاله اثرات سوء تغذیه بر آموزش و پرورش ( یداله آذرمی سه‏ساری )
  •  آموزش بهداشت در مدارسراهنمایی -1383 ( الهه جهاندیده و الهام‏فتاحی )  

 

 

 


[ پنج شنبه 90/6/31 ] [ 10:24 صبح ] [ محمد اعظمی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

آرشیو مطالب
امکانات وب


بازدید امروز: 6
بازدید دیروز: 4
کل بازدیدها: 40081