سفارش تبلیغ
صبا ویژن

http://sibesalamat.ParsiBlog.com
 

 مقدمه:

 در سنین مدرسه دانش آموزان برای تامین نیازهای تغذیه ای خود به سه وعده غذای اصلی (صبحانه ، ناهار و شام ) و دو میان وعده (بین صبح تا ظهر و ظهر تا شام) نیاز دارند.بیشتر بیماریهای بزرگسالی (ماننددیابت ، فشارخون ، بیماریهای قلبی و عروقی و...) ریشه در تغذیه دوران کودکی دارند. 

 با تغذیه صحیح در دوران کودکی از بیماری در سنین بزرگسالی پیشگیری کنیم .

 

صبحانه:

یک ضرب المثل معروف ایرانی می گویید(( صبحانه را خودت بخور، ناهار را با دوستان بخور و شامت را به دشمن بده .)) نیاکان ما بی حکمت این ضرب المثل را بکار نبرده اند. منظور آنها از این ضرب المثل تاکید بر اهمیت صرف صبحانه می باشد. آری امروزه می دانیم که صبحانه یک وعده اصلی غذا می باشد ونه یک وعده فرعی. در صورتی که نخوردن صبحانه بصورت یک عادت  در آید باعث کمبود مواد مغذی شده و اثر منفی بر روند یادگیری دانش آموز خواهد داشت . پرخاشگری و نداشتن تمرکز در کلاس درس از دیگیر آسیبهای نخوردن صبحانه است .

نقش والدین :

والدین باید طوری برنامه ریزی کنند که فرزندانشان شبها به موقع بخوابند تا صبح زودتر بیدار شوند و برای خوردن صبحانه آمادگی و وقت لازم را داشته باشند.

اگر اعضای خانواده دور سفره یا سر میز صبحانه بنشینند و با هم صبحانه میل کنند ، کودکان نیز به صرف صبحانه تشویق می شوند. 

میان وعده

چه بخوریم:

برای اینکه سیستم عصبی و عملکرد مغز در طول روز در حد مطلوب باقی بماند لازم است علاوه بر صرف سه وعده اصلی دو میان وعده نیز در نظر گرفته شود.

مواد غذایی که می تواند به عنوان میان وعده نیازهای روزانه دانش آموزان را تامین کند عبارتند از :

نان و پنیر و سبزی ، نان و پنیر و خیار ، ساندویچ پنیر با کاهو وکلم ، نان و پنیر و گوجه ، ساندویچ کتلت و کوکو با گوجه فرنگی ، نان و حلوا شکری ، خرما ، هویج و خشکبار .

عملکرد والدین در این زمینه بسیار مهم است . اگر لقمه های کوچک برای کودکان در نظر گرفته شود و در ظرفهای کوچک و یا کیسه فریزر گذاشته شود، و طرحی جذاب داشته باشد ، کودکان با علا قه بیشتری به صرف آن می پردازند .

چه نخوریم:

- خوراکیهایی مانند چیپس و پفک و سایر تنقلات کم ارزش ، غذاهایی نیست که نیاز کودکان را تا مین کند . مصرف چیپس و پفک به دلیل نمک فراوان ذائقه بچه ها را به سمت غذاهای شور عادت می دهد .

- مصرف روزانع سوسیس و کالباس که حاوی افزودنیهایی مانند نیتریت هستند ، خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد. 

نقش اولیائ مدرسه:

مسئولان مدرسه و مراقبین بهداشت در مدارس باید توجه کنند که در بوفه مدارس مواد غذایی با ارزش توزیع شود. همکاری آموزگاران و معلمان در آموزش دانش آموزان و نصب تراکتها ی جذاب در تابلوی آموزشگاه بسیار مفید است .  

نکات:

1) دانش آموزی که صبحانه نخورد دچار افت قند خون می شود و توان لازم برای یادگیری را ندارد، قدرت حل مسائل در او کم می شود ، و رشد کودک دچار اخلال می گردد. 

3) استفاده زیاد از مواد غذایی مانند چیپس ، پفک ، نوشابه های گازدار وآب نبات باعث افزایش وزن ، چاقی ، کاهش اشتها ودر نتیجه منجر به کمبودهای تغذیه ای می گردد .

3) آموزش والدین در جهت تامین مواد غذایی با ارزش بالا و فراهم نمودن محیط مناسب جهت رشد ذهنی و جسمی فرزندان

4) ترتیبی اتخاذ شود در بوفه های مدارس مواد غذایی سالم و با ارزش در دسترس دانش آموزان قرار گیرد. 

منابع :

1- محموعه آموزشی غذای کودکان – معاونت بهداشتی آموزش و پرورش

2- مجله پیوند آبان 87

3- مجله پیوند بهمن 83                       

 


[ چهارشنبه 90/6/30 ] [ 8:20 صبح ] [ محمد اعظمی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

آرشیو مطالب
امکانات وب


بازدید امروز: 11
بازدید دیروز: 4
کل بازدیدها: 40086