سفارش تبلیغ
صبا ویژن

http://sibesalamat.ParsiBlog.com
 

اهمیت صبحانه 

صبحانه نقش بسیار پراهمیتی برای کودکان سنین دبستان دارد. مقدار نیاز انرژی در افراد سنین مختلف ، متفاوت است . کودکان 10 – 7 ساله روزانه نیازمند 70 کیلوکالری به ازای هر کیلو گرم وزن بدن و کودکان 14 – 11 ساله 55 کیلو کالری انرژی احتیاج دارند.

صبح بچه ها بدون آنکه صبحانه ای خورده باشند از خانه خارج می شوند ، بعد از دویدن راه مدرسه وارد مدرسه می شوند. در این هنگام گلیکوژن ذخیره کبد تخلیه شده ، تبدیل به گلوکز گردیده ، وارد خون شده و به مصرف رسیده است . در نتیجه بدن برای کسب انرژی از چربی استفاده می کند . به دنبال سوختن چربی ، مواد ستنی در بدن ایجاد می شود ،که موجب خستگی ، کم آبی و به دنبال آن کاهش فراگیری می شود.

صبحانه باید 4/1 انرژی روزانه کودک را تامین کند. نخوردن صبحانه در حافظه کوتاه مدت کودک تغییری ایجاد نمی کند ولی در حافظه بلند مدت و در حل مسلئل مشکل ایجاد می کند.

بررسیها روی کودکان 11- 9 ساله نشان می دهد کودکی که صبحانه نمی خورد ، گرسنه است و کودک گرسنه حساس ، تحریک پذیر و بد خلق است و از دیگران کناره گیری می کند.

در سمپوزیومی که در سال 1995 در زمینه (صبحانه ، کارایی و سلامت ) برگزار گردید، اعلام شد کودکانی که از خوردن صبحانه امتنا ع می ورزند در انجام تکالیف ریاضی کارایی کمتری دارند و قدرت خلاقیت و ابتکار آنها کاهش می یابد. 

علل نخوردن صبحانه 

در یک بر رسی که بر روی 4000 نفر از کودکان 11 – 9 ساله  انجام شده علل نخوردن صبحانه موارد زیر ذکر گردیده است : 

1) مواد غذایی که بتوان سریعا خورد در دسترس نبوده است .  

2) درصدی از دختران رژیم داشتند و برای رژیم گرفتن صبحانه را حذف کرده اند . 

3) صبحانه فقط شامل شیر بوده و کودکان شیر دوست نداشته اند 

4) کسی برای آنها صبحانه درست نمی کند. 

5) از دور سفره نشستن و صبحانه خوردن خاطره خوبی ندارند. موقع صبحانه ، زمان جنگ و دعواست . 

6) از چیزهای روتینی که برای صبحانه درست می شود، خوشش نمی آید.  

فرهنگ و تغذیه  

امروزه رابطه بین فرهنگ و تغذیه ثابت شده است . در واقع صبحانه غذای اصلی است، نه فرعی . متاسفانه جوانان ما صبحانه را غذای فرعی تلقی می کنند و ناهار یا شام را به عنوان غذای اصلی می شناسند .

در فرهنگ ما نیز صبحانه اهمیت زیادی دارد و توصیه شده است ، برای طولانی تر شدن عمر بهتر است صبحانه را زود خورد. از این رو باید خانواده ها را آموزش داد تا به بچه های خود حتما صبحانه بدهند .

این امر مستلزم رعایت ضوابطی در منزل است : مثلا خانواده لازم است زمان خواب شبانه و خوردن شام را طوری تنظیم کنند که صبح بچه ها به موقع و با کمال میل صبحانه بخورند. بعضی خانواده ها ممکن است به دلیل نداشتن وقت کافی برای خوردن صبحانه پول تو جیبی به بچه ها بدهند .این عمل به هیچ وجه جای صبحانه را نخواهد گرفت .

اگر اعضای خانواده دور سفره صبحانه بنشینند و با هم صبحانه میل کنند کودکان نیز به صرف صبحانه تشویق می شوند. 

منابع :

1- مجموعه مقالات علمی – وزارت آموزش وپرورش 1375

2- مجموعه مقالات علمی – وزارت آموزش وپرورش 1379

3- آموزش بهداشت در مدارس راهنمایی – الهه جهاندیده و الهام فتاحی

 


[ یکشنبه 90/6/27 ] [ 2:39 عصر ] [ محمد اعظمی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

آرشیو مطالب
امکانات وب


بازدید امروز: 9
بازدید دیروز: 4
کل بازدیدها: 40084