سفارش تبلیغ
صبا ویژن

http://sibesalamat.ParsiBlog.com
 

ادامه مطالب

سوگواری:

آنچه از روایات متعدد در کتب معتبره ی شیعه و سنی بر می آید این است که رسول گرامی اسلام (ص) خود اولین کسی است که بر مصاِِئب حسین ابن علی (ع) گریسته است.از جمله در کتاب الطبقات الکبری ابن سعد روایات متعددی در این مورد آمده است از آن جمله: نقل کرده است علی ابن محمد از قول عثمان ابن مقسم،از قول مقبری از قول آیشه که گفته است : رسول خدا(ص) دراز کشیده و استراحت  می کرد که ناگاه حسین آمد و قصد رفتن به نزد رسول خدا (ص) داشت که من مانع او شدم . چون برای انجام کاری کنار رفتم ، حسین خود را به رسول خدا (ص) رسانید . رسول خدا در حالی که گریه  می کرد،از خواب بیدار شد. از او پرسیدم چه چیزی باعث شده است که گریه می نمایی؟رسول خدا (ص) گفت: ((جبرئیل تربتی را که حسین بر آن کشته خواهد شد به من نشان داد. غضب خداوند برکسی که او را به قتل برساند ، شدید خواهد بود.......)) .

در همین کتاب آمده است که :گوید عفان بن مسلم و یحیی بن عباد وکثیر بن هشام ومسلم بن ابراهیم و موسی بن اسماعیل همگی از قول حماد بن سلمه ادهم از قول عمار بن ابی عمار از قول ام سلمه (همسر رسول خدا(ص) ) برای ما نقل کردند که می فرموده است: ((خودم عزاداری پریان در سوگ حسین(ع) را شنیدم)).

در کتب اهل سنت روایات دیگری نقل شده است که دلالت بر رجحان سینه زنی در سوگ اولیای الهی خصوصا سالار شهیدان امام حسین(ع) دارد . از جمله روایتی است که احمد و دیگران به سند صحیح از عایشه نقل کرده اند که گفت: (( ... رسول خدا (ص) قبض روح شد ...، آنگاه سر او را بر بالشی قرار دادم. در این هنگام من با زنان بر خواسته و به خود زده و من به صورت خود می زدم)).

6

      این روایت می تواند از جمله مهمترین ادله عدم حرمت بر سینه و صورت زدن در سوگ انبیا و اوصیا و فرزندان انبیا ، خصوصا کسانی که بر روی زمین هیچ کس مانند آنان نبوده است ، باشد .

همچنین ابن کثیر نقل کرده است که چون اسیران را بر امام حسین (ع) و اصحابش مرور دادند زنان شیون کشیده ، به صورت خود زدند ، و زینب صدا بلند کرد ((یا محمداه...)) . این درحالی است که هرگز امام سجاد(ع)  که همراهشان بود به عمل آنان اعتراض نکرد .

سبط بن جوزی می گوید: ((چون حسین(ع) کشته شد، ابن عباس مرتب بر او می گریست تا این که چشمانش کور شد )).

جرجی زیدان می گوید: ((شکی نیست که ابن زیاد با کشتن حسین(ع) جرم بزرگی را مرتکب شد که فجیع تر از آن در تاریخ عالم واقع نشده است . و لذا باکی نیست بر شیعه که به جهت کشته شدن حسین(ع) اظهار ظلم کرده، بر او در هر سال بگرید، و گریبان چاک دهد، وبا اظهار تاسف بر او به سینه های خود زند ، زیرا او مظلومانه کشته شد)).

بنابر آنچه از روایات فوق وبسیاری دیگراز روایات شیعه و سنی بدست می آید، عزاداری اهل بیت پیامبر(ص) خصوصا امام حسین(ع) سنت رسول گرامی اسلام(ص) و اصحاب گرام ایشان است،که بسیاری از علمای اهل سنت نیز به آن اقرار دارند.

زیارت :

 در این مجال به ذکر روایاتی در ثواب زیارت قبور انبیا و اولیای الهی خاصه پیامبر گرامی اسلام(ص) و فرزندگرانقدرش امام حسین (ع) می پردازیم که کتب حدیث فریقین شیعه و سنی ثبت شده است می پردازیم:

طاهر بن یحیی حسینی می گوید : پدرم از جدم از جعفر بن محمد از پدرش از علی (رضی الله عنه) برایم حدیث نقل کرد که فرمود : وقتی پیامبر به خاک سپرده شد فاطمه(رضی الله تعالی عنها) بر سر قبر پیامبر (ص) ایستاد و مشتی از خاک قبر را گرفت و بر روی چشمانش گذاشت و گریه کرد و این شعر را خواند:

ماذا علی من شم تربه محمد          ان لا یشم مدی الزمان غوالیا

صبت   علی مصائب لو انها             صبت علی الایام عدن لیالیا

 ((چیست بر کسی که تربت احمد را بو کرده این که نمی خواهد درطول زمان هیچ بویی را استشمام کند.

بر سر من مصامصایبی ریخته شد که اگر بر روزها ریخته می شد تبدیل به شب می شدند)).

در روایت دیگری آمده است که سمهودی از خطیب بن حمله نقل کرده که گفت : (( ابن عمر همواره دست راستش را روی قبر شریف پیامبر(ص) می گذاشت ولی بلال دو طرف صورتش را بر آن می گذاشت .........)).

همچنین در روایت است که یک روز رسول اکرم(ص) در حجره ام المؤمنین عایشه تشریف داشتند  حسین (ع) وارد شد پیغمبر(ص) او را در آغوش محبت کشید و بسیار بوسید و بوئید عایشه عرض کرد : پدر و مادرم فدای تو باد چقدر حسین را دوست  می داری ؟ حضرت فرمود : مگر نمیدانی او پاره ی جگرو ریحانة من است. آنگاه حضرت گریست.عایشه از سبب گریه سئوال نمود . فرمود : جای شمشیرها ونیزه ها را می بوسم که بنی امیـه بر حسینم میزنند. عایشه پرسید مگر اورا می کشند؟ فرمود :آری بالب تشنه وشکم گرسنه شهید می کنند ، شفاعت من هر گز به آنها نمی رسد . خوشا به حال آن کسیکه بعد از شهادت اورا زیارت کند . عایشه عرض کرد یا رسول الله برای زائران چه اجری خواهد بود . فرمود : اجر یک حج من . عایشه از روی تعجب عرض کرد یک حج شما . فرمود: ثواب دو حـج من . عایشه بیشتر تعجب کرد حضرت فرمود : ثواب چهار حج من .پیوسته عایشه تعجب می نمود و پیغمبر (ص) ثواب را زیاد می نمود . تا رسید به جائی که فرمود : عایشه هر کس حسین من را زیارت کند خداوند ثواب نودحج و نود عمرة مرا درنامة عمل آن زائر می نویسد. و دیگر عایشه سکوت کرد .

 علی بن میمون می گوید : از امام صادق(ع) شنیدم که فرمود: « اگر کسی از شما هزار حج انجام دهد،ولی به زیارت قبر امام حسین(ع) نرود،حقی از حقوق خداوند را ترک کرده است».از علت آن سوال شد؟ حضرت فرمود:« حق حسین(ع) بر هر مسلمانی واجب است».

همچنین از امام صادق نقل شده که فرمود:« هر کس که می خواهد در جوار پیامبر (ص) وجوار علی(ع)

وفاطمه(س) باشد، هرگز زیارت حسین(ع) را رها نکند».

 

آنچه ازاین روایات آشکار می گردد آنست که زیارت قبر سید الشهدا (ع) وسایر ائمه اطهار (ع) و شرکت در مجالس ذکر عزای آن حضرت و گریستن برآنها ( آنچنان که شیعیان عمل می کنند ) نه تنها بدعت نیست بلکه سفارش خود رسول اکرم (ص) و اطاعت امر وی و پیروی ازسنت ایشان است .

 علاوه بر آن در ذکر مصیبت امام حسین (ع) به مصلحت مسلمانان و عموم آزادی خواهان عالم است. با بر پایی مراسم یاد بود امام حسین(ع) و با ایجاد روحیه شهادت طلبی در راه تثبیت آزادی و ایمان می توان جوامع بشری را از یوغ اسارت و بردگی دیگران رهایی بخشید .


[ دوشنبه 90/9/14 ] [ 6:0 صبح ] [ محمد اعظمی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

آرشیو مطالب
امکانات وب


بازدید امروز: 2
بازدید دیروز: 2
کل بازدیدها: 40054